Dag 2 ~ATHENE~

28 april 2023 - Athene, Griekenland

Na een heerlijk Grieks ontbijtje staat vanochtend een fietstocht op de planning. Zal het ons lukken 🤔... fietsen in dit heuvelachtige gebied zonder trapondersteuning en ook nog een wirwar van verkeer om ons heen?  Jawel, het kwam allemaal goed.

Een beetje passen, meten en handremmen voelen zodat ieder een fijn fietsje had. Onder begeleiding van Nina hebben we gezien en gehoord over Athene.

Om te beginnen stoppen we bij een restaurant dat opgetuigd was alsof we in Disneyland waren. Het thema was Alice in Wonderland en zag er echt prachtig uit. Uiteraard zorgen wij voor kiekjes📸 van verschillende kanten. Joke bezoekt nog snel het toilet om van de rommelerij af te komen, was de toilet trouwens ook in stijl?

Volgende stop steken we een kaarsje aan voor alle mensen die we missen❤ Nina verteld dat de Grieken behoorlijk waarde hechten aan hun geloof. Pasen wordt bijvoorbeeld uitgebreid gevierd na 40 dgn vasten. Het mooie is de ongedwongen sfeer rondom dit onderwerp. De Griek neemt b.v. gerust zijn telefoon op tijdens een kerkdienst, ze bezoeken kort de kerk om vervolgens heerlijk een kopje koffie in de buurt te drinken en daarna nog een dienst te bezoeken. Heb je ooit een strijkplank op het altaar in de kerk zien staan?? Wij wel😅

We zien prachtige graffiti's en brengen een bezoek aan de vlees en vismarkt. We worden vooraf gewaarschuwd dat de markt er hier anders uitziet dan in NL. Ik kan je vertellen  ... dat klopt en het ruikt ook anders😤 Sommige diertjes keken ons nog aan of staken hun tong uit😬🤭

We konden nog een vinkje zetten voor vandaag want we waren precies op tijd om de wisseling vd wacht bij het presidentieel paleis te aanschouwen. Gekleed in een prachtig kostuum; rok met 400 plooien, baret met touwtjes als tranen, muiltjes van 1,5 kg met een grote pompon erop stapten deze wachters met bijzonder grote moves/passen over de stoep. Ooh ja, na iedere pas schraapte ze de voet flink over de stoep met hun stalen noppen.

Volgende vinkje✔️; Isa's leraar Grieks vertelde dat schildpad Harry in de tuin van ..... te spotten was en dat gingen wij natuurlijk doen met z'n allen. Wat een geluk dat we Harry direct bij de eerste struik tegenkwamen, missie geslaagd💪

We genieten vd prachtige omgeving, heerlijk fruit op de markt, de meiden shoppen armbandjes met het blauwe oog, we spotten piemelsleutelhangers in het rek, oma shopt een rugtas voor de volgende dagtocht.

In de avond gaan we naar een typisch Grieks restaurant met live muziek op advies vd barman van gisteren avond. De muziek was luid aanwezig. Paul had een fijne box naast zich staan om niks vd Griekse liederen te missen. De muziek viel ontzettend in de smaak, volgens Paul werkt de zangeres overdag in een asiel waar ze in 5 minuten 5 honden dood zingt🤣 Het eten was heerlijk en met gevulde buikjes dansten we het terras af om nog even een wandelingetje by night te maken.